Behandling

EMDR Behandling

EMDR er en effektiv behandlingsmetode som minsker det ubehaget som kan preget hverdagen hvis du har vært utsatt for ubehagelige opplevelser, erstresset, har angst, depresjon, fobier eller andre psykiske vansker. EMDR  er en av to evidentbaserte og godkjente behandlingsmetoder for traumer både internasjonalt og nasjonalt.Ubehagelige opplevelser kan dreie seg om små eller store traumer av forskjellige slag. Et traume er en subjektiv opplevelse, så det som oppleves som svært vanskelig for noen, kan andre leve med uten behov av behandling. Et traume kan for eksempel være overgrep, ulykker eller naturkatastrofer. Selv om traumet fant sted for uker eller enda lenger tilbake kan du stadig være plaget av opplevelser i hverdagen i form av såkalte posttraumatiske symptomer, som invaderende minner, overveldende følelser, mareritt, angst, følelsesmessig  “nummenhet”, lav selvfølelse eller andre vanskeligheter som gjør livet vanskelig å leve.

Les mer hos EMDR Norge

Kognitiv atferds terapi

Hovedmålet i kognitiv behandling er å redusere problemskapende symptomer slik at problemene ikke kommer tilbake. For å få til det må vi forandre tankemønstre vi har satt oss fast i.  Når vi retter oppmerksomheten mot hva vi tenker,  blir vi mer bevisste på egne “tankefeil”.   For å få endret tankemønstre må man også fokusere på følelser og handlinger.

I behandlingen hjelper man den enkelte til å kjenne igjen, problematisere og motvirke tanker som skaper grubling om fortiden og bekymringer for framtiden. Grubling som gjerne opprettholder depresjonen. I løpet av behandlingstiden prøver vi å bearbeide eventuelle grunnleggende problematiske tanker og erstatte dem med nye som fungerer bedre.  

Hypnose

Er en godkjent behandlingsform på lik linje med alle andre terapiformer som utøves av godkjent helsepersonell, og kan for mange være en vei til bedring. Det er mange myter rundt hypnose, men behandingsformen er ikke noe mystisk. Hypnose handler om suggesjon og så  dyp avslapning at man får tilgang på, og kan bearbeide, de opplevelser som er fortrengt. Det kan være tanker  som fører til ubegrunnet  angst, samt minner og bilder man ikke har orket å se nærmere på.  I tillegg kan hypnose være effektivt når vi ønsker å endre noe, som feks. spisevaner, eller  hvis vi feks. ønsker å slutte å røyke.

Tannlegeskrekk - behandling med kognitiv atferdsterapi

Mange av dem jeg har møtt som ikke har vært hos tannlegen på flere år er redde for at tannlegen har for liten tid. Vi gir deg god tid, også hos tannlegen, og vi bruker god tid på å gjøre deg trygg.
Jeg har vært en del av et TOO team i over fire år (tilrettelagt tannbehandling for mennesker som har vært utsatt for overgrep, tortur eller har odontofobi), og har med det fått mye erfaring og kunnskap når det gjelder tilvenning, eksponeringstrening og behandling for deg med tannlegeskrekk. Nå samarbeider jeg med Varna tannlegesenter på Lilleeng Helsepark.

Vi vet at for de fleste er den første telefonen det aller verste, for andre er det å komme i nærheten av et tannlegekontor. Noen klarer ikke sitte i en tannlegestol, noen klarer ikke lukten, noen skammer seg så mye av de ikke vil vise frem hvordan tilstanden i munnen er, noen er redde for smerter og andre igjen klarer ikke sprøyter. Noen vet ikke hvorfor og føler at redselen er irrasjonell. Det er mange ulike grunner til redsel for tannbehandling. Når man finner ut hva man egentlig er redd for, og forstår sitt eget reaksjonsmønster, så er veien frem til å mestre tannbehandling ikke så lang som mange frykter eller tror.

Angst

 
Angst er i utgangspunktet nyttig. Det er et varselsignal som verner oss mot farer. Men angsten kan bli så sterk at den fyller hele livet, fordi det egentlig er livet vi frykter. Angsten varsler om følelser vi dytter bort, eller ikke vet at vi har.
Det er når vi lar angsten overta kontrollen og styringen i livet, at den blir et problem.
Angst kan oppleves svært forskjellig og gir seg utslag i ulike symptomer. Det kan være engstelse, paniske katastrofetanker, skjelving, hjertebank, kaldsvette, hetetokter, svimmelhet, pustevansker, spiseproblemer, muskelspenninger, vedvarende indre uro og mageproblemer.
Ofte utvikler den som har angst en «angst for angsten» fordi man bruker så mye krefter på å forsøke å holde angsten unna at man dermed tenker på angsten nærmest hele tiden. Det trigger frem angsten, og så er man inne i en ond sirkel.
For den som har angst er det ikke bare «å ta seg sammen». Det er derimot viktig å orke å kjenne på egne følelser hvis skal man klare å bli kvitt den angsten vi ikke trenger å ha.

Depresjon

Det går heldigvis an å komme ut av en depresjon, men det krever litt innsats.

20 til 30 prosent av oss vil en eller flere ganger i livet oppleve en depresjon. Depresjon er med andre ord en vanlig psykisk helseplage, og årsakene til depresjon er veldig forskjellige. Å være deprimert kan føles tungt og vanskelig, man vil kanskje føle seg nedtrykt og ha mange tunge og negative tanker. Mange sliter med å komme i gang med dagens gjøremål og aktiviteter. Depresjon kan føre til vansker med innlæring, samt konsentrasjonsvansker, og det er ganske vanlig å ha angst i tillegg. Behandling av depresjon handler om flere ting. Først og fremst handler det om å finne ut hvorfor man blir deprimert, deretter er det viktig å forstå hva det er som skjer med kropp og hjerne, og ikke minst er det viktig å lære hvordan man kan forebygge depresjon for å hindre at den kommer tilbake. 

En forklaringsmodell på hvorfor vi får depresjon er at vi kan ha et underskudd av ulike signalstoffer i kroppen. Blant annet serotonin og dopamin. 95 % av serotoninet produseres i magen. For at vi skal få det opptaket av serotonin vi trenger er det derfor viktig at vi spiser matvarer som øker produksjonen av disse viktige signalstoffene som hjernen trenger for å holde oss friske.